فضاهای اکسپوز در تضاد با بافت تاریخی شهر

فضاهای اکسپوز در تضاد با بافت تاریخی شهر

شرکت معماری مجارستانی اسپورا، ساخت دو ایستگاه مترو از بخشی از مسیر خط آهن زیرزمینی بوداپست را به پایان رسانده است. این دو ایستگاه که در سواحل رودخانه دانوب قرار دارند؛ بخشی از مهم ترین زیرساخت های بوداپست را تشکیل می دهند. ده ایستگاه در حال حاضر به عنوان پروژه ی هفت کیلومتری اتصال جنوب بودا به مرکز شهر پِست در حال ساخت می باشند.

با اعتقاد بر اینکه کیفیت بالای معماری می تواند، ساکنان شهر را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی نماید؛ معماران اسپورا این ایستگاه ها را همچون جهانی زیرزمینی، فارغ از فضای تاریخی شهر، طراحی و ساخته اند. حجم این دو ایستگاه به وسیله ی تیرهای بتونی که به حالت اکسپوز رها شده اند؛ پشتیبانی و ساخته شده اند.

یکی از این ایستگاه ها با نام fövám tér ، محل اتصال شبکه ی ترافیکی پیچیده ای از وسایط نقلیه عمومی از تراموا و اتوبوس تا کشتی و اتومبیل می باشد. این مجموعه ی چند سطحی، دروازه ی ورود به مرکز تاریخی شهر بوداپست محسوب می گردد و بازدیدکنندگان را از این فضای متفاوت به خیابان های قرن نوزدهمی بالای ایستگاه هدایت می نماید. ایستگاه دوم که szent gellért tér نام گرفته است، با 36 متر عمق، یکی از عمیق ترین ایستگاه های متروی این خط محسوب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد سفارش