مفهوم LOD در ساختار BIM

مفهوم LOD در ساختار BIM

مفهوم LOD در ساختار BIM

کلمه LOD مخفف Level of Development می باشد که در ساختار BIM سطح نمایش کیفیت عناصر در مدل های بیم را مشخص می کند. سطح نمایش LOD مستندات کاملی را برای متخصصان صنعت AEC فراهم می کند تا با وضوح بالاتری از مدل های اطلاعات ساختمان bim در مراحل مختلف طراحی و ساخت اطمینان حاصل کنند. بر همین اساس استاندارد AIA امریکا پنج سطح مختلف را برای LOD در نظر گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم.

LOD – 100

در این سطح نمایش عناصر صرفا ماهیت نمایشی و گرافیکی دارند که پایین ترین سطح نمایش LOD در این دسته قرار می دهیم. فرض کنید که در پلان ساختمان یک ستون در فضای نشیمن قرار دارد. از نظر بصری عنصر ستون به معنای وجود آن در پلان است اما هیچ ساختار و جزئیات دیگری یعنی اندازه ساختار , مکان و موقعیت مشخصی نمی تواند داشته باشد. پس صرفا وجود عناصر با کمترین سطح جزئیات بدون هیچ مرز و حدی را می توان بر اساس LOD – 100 تنظیم کنیم.

LOD – 200

اگر عناصر و مدل به صورت حدودی و تقریبی تعریف شود یعنی در مثال قبلی حدود و موقعیت و مکان، شکل و ابعاد ستون مشخص شود، مدل در دسته LOD – 200 تعریف می شود. اما یادتان باشد مدل هنوز در فاز نمایش گرافیکی قرار دارد.

LOD – 300

اگر مشخصات عنصر و مدل تعریف شود و دیگر حدودی نباشد، در مثال قبل یعنی ستون تعریف شده باشد که بتنی است یا فولادی و موقعیت و ابعاد دقیق آن مشخصص گردد، این سطح نمایش را LOD – 300 می نمامیم.

LOD – 350

در این سطح نمایش، جزئیات ساختاری مدل اضافه و نمایش داده می شود. در مثال قبل یعنی تعداد و چیدمان میلگرد های ستون یا حجم بتن و اتصالات اصلی نیز برای ساخت و تکمیل مدارک نمایش داده می شود.

LOD – 400

این سطح نمایش جزئیات در بالاترین حد خود نمایش داده می شود. یعنی در مثال قبل علاوه بر میلگرد های ستون و اتصالات تمامی اتصالات جزئی مثل جوش پیچ مهره و … نیز به مدارک اضافه می شود. سطح نمایش جزئیات LOD 400 تشکیل شده از مدارک دو بعدی و سه بعدی با جزئیات دقیق می باشد که گاها می توانند به صورت یک مدل هوشمند عمل کنند. می توان گفت نقشه های Shop Drawing کارگاهی در این سطح نمایش نسبت به یک مدل bim خروجی گرفته می شود.

LOD – 500

سطح نمایش جزئیات یک مدل نمی تواند از LOD 400 بیشتر باشد اما می توان تطبیق، آنالیز و مدیریت یک مدل با سطح نمایش LOD 400 با واقعیت اجرایی در محل کارگاهی و محل ساخت پروژه را LOD – 500 بنامیم. به عبارتی دیگر ممکن است اطلاعاتی غیر هندسی و نظری را به مدل نسبت دهیم که نمایش آن ممکن نخواهد بودبه همین دلیل این اطلاعات در دسته LOD – 500 به مدل نسبت داده می شود همانند شرایط نگهداری و تعمیرات، پس کلیه مدارک و نقشه های ازبیلت (As Built) ساختمان را می توان به عبارتی همان LOD – 500 بدانیم.

 

کتاب استاندارد Level of Development

انجمن بین الملی BIM FORUM بر اساس استاندارد AIA آمریکا هر ساله طبقه بندی سطح نمایش جزئیات LOD را برای برخی از عناصر و مدل های BIM منتشر و بروز رسانی می کند. البته شاید تمامی عناصر در این استاندارد گفته نشده باشد اما شما می توانید در چهارچوب این استاندارد هر مدلی را که در نظرر دارید بر اساس سطح LOD به عنوان یک شخص bim modeler مدلسازی و ارائه دهید.

 

توجه: شما می توانید آخرین نسخه و همچنین نسخه های قبلی کتاب استاندارد Level of Development را از بخش دانلود وبسایت معمارینه به صورت رایگان دانلود کنید.

 

تفاوت یک مدل CAD و یک مدل BIM

یکی از تفاوت های یک مدل CAD با یک مدل BIM سطح کیفیت نمایش LOD می باشد. که با آن آشنا شدید. اما باید بدانید که همه ی نرم افزار های مدلسازی نمی توانند از این سطح نمایش برخوردار باشند و یا این لول را پشتیبانی کنند به عنوان مثال یک مدل نرم افزار اسکچاپ، یا یک مدل نرم افزار تریدی مکس به عنوان یک نرم افزار گرافیکی یا یک مدل نرم افزار راینو به عنوان یک نرم افزار صنعتی هیچ گاه نمی توانند از طرح LOD BIM پیروی کنند مگر فقط تا سطح LOD -200. و حتما باید از نرم افزار هایی مدلسازی استفاده نمود که آن نرم افزار بر اساس BIM برنامه ریزی شده باشد. همانند نرم افزار رویت، آرشیکد، تکلا و… آن هم به شرطی که در حین کار با این نرم افزار های قواعد و قوانین پیروی از یک مدل LOD را رعایت کنید. یعنی سطح بندی جزئیات در یک مدل طبقه بندی شده و با جزئیات مدلسازی شده باشد.

نویسنده: الیاس بستگانی

منبع: بیم سیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد سفارش