فرودگاه بین المللی شنزن بن Shenzhen Bao’an
طراحی ترمینال ۳ فرودگاه بین المللی شنزن بن Shenzhen Bao’an International Airport تصویر یک سفره ماهی را به ذهن متبادر می کند که گویی نفس می کشد و شکل اندام خود را تغییر می دهد، دچار دگرگونی شده و سپس به پرنده ای تبدیل شده که احساس و خیال پرواز را جشن گرفته است.
ترمینال شماره ۳ در حدود ۱.۵ کیلومتر تونل است که به نظر می رسد انگار وزش باد به آن فرم بخشیده و تداعی کننده تندیس هایی است که در قالب اشکال ارگانیک و طبیعی ساخته شده اند.
پروفیل سقف در مقاطع مختلف ارتفاعات منحنی شکل گوناگونی به خود گرفته و یادآور احجام و مناظر طبیعت است.
عنصر مولد سمبلیک در طراحی این فرودگاه، شش ضلعی های دو پوسته ای هستند که تمام درون و بیرون سازه را پوشانده اند. دولایه بودن این شش ضلعی ها موجب میشود نور طبیعی اجازه ورود پیدا کند و باعث روشنی و تاثیرات نورانی درون ساختمان میشود. پوشش سازه از قالب های فلزی حفره دار و پنل های شیشه ای در ابعاد مختلف که بعضاً اندکی قابلیت بازشدن دارند تشکیل یافته است.
مسافرین از طریق ورودی اصلی که زیر دُم عظیم فرم سازه قرار گرفته به ترمینال دسترسی پیدا میکنند. دهانه های وسیع در سازه ی ترمینال توسط ستون های وارونه مخروطی شکل پشتیبانی میشوند که تا بالای بام همانند درون کلیسای جامع امتداد یافته اند. در طبقه همکف فضای دایره شکل ترمینال اجازه دسترسی به بارانداز، سالن های عزیمت و دخول مسافرین و همچنین کافی شاپ، رستوران، دفاتر، خدمات تجاری را میدهد.
سالن های عزیمت مسافرین دربرگیرنده میزهای کنترل مدارک، اطلاعات پرواز و چندین اتاق راهنمای دیگر هستند.
ارتفاع دو برابر و سه برابر سالن های عزیمت یک ارتباط بصری بین سطوح داخلی برقرار میکند و نیز مسیری برای ورود نور طبیعی باز میکند.
بعد از کنترل مدارک مسافرین داخلی و بین المللی برای عزیمت به هواپیما در خطوط عمودی از ترمینال به بیرون پراکنده میگردند.
محل اجتماع مسافرین منطقه ی کلیدی در این فرودگاه است و از سه طبقه تشکیل یافته است و هر سطح به یک عملکرد مستقل مربوط میشود: عزیمت، ورود و خدمات.
شکل لوله مانند فرودگاه ایده ی جنبش و حرکت را دنبال میکند و محل تقاطع جایی که سه سطح اصلی به طور عمودی به هم پیوند میخورند باعث خلق یک گشودگی در تمام ارتفاع میشود که اجازه ورود نور طبیعی و مصنوعی را میدهد که بیشتر موجب فیلتر نمودن طبقه آخر نسبت به طبقه همکف درست در سالن انتظار عمومی می شود.
رشته عناصر مولد شش ضلعی در طراحی داخلی نیز شکل دگرگون یافته ای در دنباله فرمشان نسبت به خارج از بنا پیدا کرده اند.
فضاهای فروشگاهی نیز روبروی هم واقع گشته اند و همین فرم شش خانه ای را در واحدهای مجزا و گوناگون سرتاسر فضاهای اجتماعی، بازتولید می نمایند.
تاسیسات تهویه متبوع مجسمه مانند، در قالب درختان در انواع بزرگ سرتاسر درون ترمینال و فضاهای اجتماعی تعبیه گشته اند که از فرم های بی قاعده طبیعت الهام گرفته اند. این مورد همچنین در نواحی جزیره شکل تحویل بار نیز به کار رفته است.