دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

دومین دوسالانه ی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران در سه بخش مجزا توسط هنر معماری برگزار خواهد گردید.

شرح و اطلاعات این سه بخش به‌قرار زیر است.

موضوع بخش نخست (مسابقه ی طراحی مدرسه ی شش کلاسه):
طراحی معماری مدرسه ی شش کلاسه در کرمان- روستای محروم ده نو از توابع جیرفت.

شرح طراحی:
جیرفت، کهن‌ترین تمدن شرق می‌باشد و به قولی مهد تمدن بشری بوده است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین شهر تاریخی جهان می‌باشد؛ اما امروزه این منطقه جزو مناطق محروم می‌باشد. از آنجا که هنرمعماری بر ارزش‌های بشردوستانه استوار گردیده است، بخش نخست دومین دوسالانه، ضمن تأکید بر اصول حرفه‌ای، متوجه رفع مصائب انسانی گردیده است.
در همین چارچوب موضوع طراحی معماری مدرسه ی شش کلاسه در یکی از روستاهای منطقه ی محروم جیرفت جهت برگزاری مسابقه به‌صورت کشوری اعلام می گردد.

تذکر ۱: این بخش از مسابقه تنها طراحی فاز یک می باشد.

اهداف برگزاری بخش نخست دوسالانه:
۱٫ نگاهی هنری و معمارانه به امر مقدس مدرسه سازی در کشور
۲٫ تغییر الگوی مدرسه سازی و کشف توانایی های جدید معماری برای فضاهای آموزشی
۳٫ توسعه ی مرزهای مشترک معماری و آموزش
۴٫ تغییر نگاه و تشویق مسئولین در اجتناب از طراحی مدارس توسط دفاتر فنی مستقر در نهادهای دولتی
۵٫ ایجاد فضای رقابتی بین معماران و شهرسازان با چارچوب اهداف بشردوستانه

اسناد برای بخش طراحی:
۱٫ نقشه های زمین در نظر گرفته شده برای این مسابقه که با همکاری جمعی از خیرین و بشردوستان محترم تهیه گردیده است، قابل دانلود از وب‌سایت “هنر معماری” می باشد.
۲٫ تصاویری از سایت پروژه و دیدهای اصلی تهیه گردیده است. همچنین برای آشنایی بیشتر طراحان محترم با فضای فکری-فرهنگی و معیشتی مخاطبین خود، فیلمی در این زمینه تهیه و آماده دانلود از وب‌سایت مذکور می باشد.
۳٫ برنامه فیزیکی طرح مطابق با ضوابط طراحی ساختمان‌های آموزشی (برنامه ریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و راهنمایی) ابلاغی ۱۳۸۲/۷/۲۴ نظام فنی و اجرایی کشور (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) می باشد. این دستورالعمل را ضمن دانلود از وب‌سایت رسمی مسابقه می‌توانید از وب‌سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز دانلود نمایید.

معیارهای طراحی مدرسه:
داوران و مسئولین برگزاری دوسالانه جهت انسجام بیشتر فکری و تعیین اهداف منطقی و صحیح در طی جلساتی معیارهایی را مشخص کرده اند اما با توجه به امید زیاد این مجموعه به ارایه ی طرح های پیشرو، نظریه ساز و جریان ساز در سطح ملی و بین المللی از اعلام کردن معیارها و در نتیجه محدود کردن طراحان خودداری نموده اند.
در همین چارچوب جهت اشنایی با فضای فکری حاکم و برقراری یک گفتگو بین علاقه مندان به شرکت در دوسالانه و دست اندرکاران، در صورت لزوم و صلاحدید کنفرانسی برگزار خواهد گردید.

موضوع بخش دوم (جایزه ی دوسالانه ی نقد معماری ایران):
بخش سوم دوسالانه، باهدف تشویق، ایجاد انگیزه درونی و الگوسازی رقابت سالم در بین منتقدین و نظریه پردازان معماری در ایران راه اندازی شده است. در این بخش به بهترین نقد نوشته شده در دو سال اخیر جوایزی تعلق خواهد گرفت. این نقد محدودیتی در سبک، محتوا، تعداد صفحات و نظریه ندارد اما می بایست در حوزه های زیر باشد:

الف) روشنگری و پژوهش در قلمروی معماری سنتی ایران
ب) نقد معماری معاصر ایران (ارایه ی معیار برای سنجش و ارزیابی و یا نقد یک اثر)
ج) پژوهش متمایز در قلمروی معماری جهان و آینده¬ی ایران

تذکر ۱: شرکت کنندگان می توانند از اقشار مختلف استادان دانشگاه، دانشجویان و جامعه ی حرفه ای معماران و شهرسازان باشند. محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
تذکر ۲: نقدها می توانند در نشریات مکتوب مختلف و یا رسانه های دیجیتال و خبرگزاری ها پیش از این منتشر و یا هیچ جایی(به هر دلیل) تاکنون منتشر نشده باشند. هیات داوران در این زمینه محدودیتی قائل نیستند. مقالات می‌توانند منحصراً برای این دوسالانه نوشته شده باشند.
تذکر ۳: نقدهای منتشر شده لزوماً باید محصول سال ۱۳۹۳ به بعد باشد.

مشاوران و داوران بخش های اول و دوم:
آقای علی اکبر صارمی به‌عنوان مشاور عالی دوسالانه در این مراسم حضور خواهند داشت. به‌جز ایشان، برای بخش های اول و دوم دوسالانه

داوران زیر به قضاوت خواهند نشست:
۱٫ آقای فرامرز پارسی
۲٫ آقای محمدرضا حائری
۳٫ آقای عباس ریاحی فرد
۴٫ آقای بیژن شافعی
۵٫ داور پنجم متعاقباً اعلام خواهد شد.

تذکر ۱: معیارها، ضوابط و سایر مدارک و نکات در بخش های مختلف و همچنین فرم ثبت نام اینترنتی از تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۱ در سایت موسسه هنر معماری قرن، جهت مطالعه و دانلود قرار گرفته اند.

جوایز:

جوایز موضوع “طراحی مدرسه ی شش کلاسه” :
رتبه نخست: ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
رتبه دوم: ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
رتبه سوم: ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

جوایز موضوع “نقد معماری ایران” :
هرکدام از زیربخش های سه گانه ی الف، ب، ج:
رتبه نخست: ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
رتبه دوم: ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال
رتبه سوم: ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

تذکر ۱: به کلیه برندگان به جز جوایز مادی فوق الذکر، لوح افتخار و گواهی امضاء شده توسط داوران و مسئولین اهداء خواهد گردید.

قوانین عمومی حاکم بر دوسالانه:
۱٫ شرکت در تمامی بخش‌های دوسالانه برای عموم معماران، طراحان، معماران داخلی و هنرمندان آزاد است.
۲٫ اثبات مالکیت اثر بر عهده ی شرکت کننده است.
۳٫ حق چاپ پروژه ها و مقالات با ذکر نام صاحب اثر برای مؤسسه ی هنر معماری قرن محفوظ خواهد بود.
۴٫ تکمیل فرم شرکت در دوسالانه (برای شرکت کنندگان تمامی بخش ها) که روی سایت مؤسسه ی هنر معماری قرن و نیز در فصلنامه ی هنر معماری (از شماره ی ۳۹ زمستان ۱۳۹۴ به بعد) موجود است، الزامی و جزو بخشی از فرآیند ثبت نامی قلمداد می گردد.
۵٫ مدارک ارسال شده به هیچ وجه مسترد نخواهند شد.

قوانین و روش ارسال آثار به دوسالانه برای بخش های اول و دوم:
۱٫ فایل‌های طرح مدرسه (بخش نخست دوسالانه) می‌بایست حداکثر در ۵ شیت A3 بر روی فوم برد به دبیرخانه ی دوسالانه ارسال گردند.
این فایل ها شامل اسنادی می باشند که طرح را توصیف می کنند.
اسنادی از قبیل پلان ها، مقاطع ، نقشه ها، پرسپکتیوها و تصـاویر سـه بعدی و نیـز تـرجـیحاً اتودهـا و اسـکیس هـای دسـتی و دیتیل هایی که ممکن است در امر داوری و ارائه ی طرح مؤثر باشد.

همچنین ارسال شرح مختصر و مفیدی از ایده‌ی طراحی از طرح در فایل ارسالی، با فرمت Word و ترجیحا به‌اندازه‌ی یک صفحه‌ی A4 ضمیمه شود. لازم به ذکر است مقیاس نقشه ها آزاد است. همچنین صفحات A3 باید دارای کیفیت چاپ بالایی باشند. برای این امر توصیه می گردد در حین طراحی کیفیت خود را بر روی رزولوشن ۳۰۰dpi تنظیم نمایید.

تذکر: در صورت عدم ارائه تصاویر خام طرح ها برروی CD، پروژه از مرحله ی داوری حذف خواهد شد.

۲٫ تمامی شیت ها و عکس ها و اسناد آنها علاوه بر چاپ و فوم برد می بایست بر روی یک لوح فشرده نیز رایت و ارسال گردند.
لازم به تاکید است شرکت کنندگان محترم می بایست این تصاویر و اسناد پروژه را به‌صورت خام (بدون شیت بندی) با رزولوشن ۳۰۰dpi رایت و ارایه نمایند. مسئولیت صحت رایت سی دی بر عهده ی ارسال کنندگان می باشد. توصیه می کنیم قبل از ارسال در سیستم های مختلف از صحت رایت و بازشدن فایل ها اطمینان حاصل نمائید.
۳٫ فایل مقالات نقد معماری(بخش دوم دوسالانه) می بایست با فرمت داکس(DOCX) در برنامه ی ورد(WORD) تحت پلتفرم(Office) به همراه یک کپی از محل انتشار آن (در صورت انتشار پیش از این تاریخ) تهیه و از طریق لوح فشرده به دبیرخانه ارسال گردند. لازم است شرکت کنندگان محترم در جهت شفافیت محل انتشار نقد خود در نشریات و وبسایت ها دقت کافی را مبذول بفرمایند تا حقوق ناشرین محترم رعایت گردد.
۴٫ به علت اینکه داوری آثار در تمامی بخش ها، بدون اطلاع از نام شرکت کنندگان صورت می گیرد، لازم است تا مشخصات فردی و علمی از قبیل لوگو، امضا و یا هرگونه نشانه ی خاص از طرح یا شرکت و گروه طراحی در آثار ارسالی وجود نداشته باشد و مشخصات شناسایی در فرم ثبت نام موجود در فصلنامه هنر معماری ۳۹ و همچنین موجود در سایت هنر معماری قید گردد.
۵٫ محدودیتی در تعداد طرح ها و نقدهای ارسالی وجود ندارد.
۶٫ شرکت کنندگان در بخش طراحی (بخش نخست) می توانند ماکت آثار خود را (در صورت وجود و تمایل) به دبیرخانه ارسال نمایند.

زمان بندی:
آخرین مهلت ارسال آثار (برای دو بخش ابتدایی) روز یکشنبه مورخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۷ می‌باشد. این تاریخ به هیچ عنوان قابل تمدید نمی‌باشد. زمان برگزاری مراسم و محل آن متعاقباً اعلام خواهد گردید.

موضوع بخش سوم (نمایشگاه آثار منتخب معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران در دوسال اخیر به انتخاب هنرمعماری):
بخش سوم دوسالانه به برگزاری نمایشگاه آثار منتخب معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران که در طی دو سال اخیر (از مهر ۱۳۹۳ تا مهر ۱۳۹۵) به بهره برداری رسیده اند اختصاص دارد. این آثار توسط هنرمعماری انتخاب و در گالری های تهران به نمایش درخواهند آمد. این بخش از دو مرحله تشکیل شده است.

مرحله ی نخست: تهیه ی لیست بلند از آثار واجد شرایط حضور در نمایشگاه دوسالانه با ارسال مدارک پروژه (تصاویر اجرایی به همراه مشخصات پروژه و مدارک مربوط به ایده، فرآیند طراحی و…) توسط مهندسین مشاور، دفاتر معماری، معماران انفرادی و… تا روز یکشنبه مورخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ . شرکت کنندگان مقتضی ست این مدارک را از طریق لوح فشرده به آدرس دبیرخانه ی دوسالانه ارسال نمایند.

تذکر ۱: هیچگونه محدودیتی در مورد آثار وجود ندارد و تنها می بایست آثار در طی دو سال اخیر (از مهر ۱۳۹۳ تا مهر ۱۳۹۵) به بهره برداری رسیده باشند.
تذکر ۲: به کلیه راه یافتگان به بخش نهایی نمایشگاه لوح افتخار و گواهی امضاء شده توسط دفتر هنر معماری اهداء خواهد گردید.

تاریخ های مهم:
قرار گرفتن فرم ثبت نام اینترنتی در سایت موسسه هنر معماری قرن: ۱۳۹۴/۱۰/۱
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۳۹۵/۵/۳۱ ، ساعت ۱۷
مراسم اهدای جوایز و برگزاری نمایشگاه آثار در سال ۱۳۹۵ متعاقباً اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد سفارش